Nei, det er ikke noe vanlig trikketur som man gjør i storbyene, skjønt Stavanger har ingen trikk. Men på Solborg har vi trikkesykler, et høyst uvanlig fremkomstmiddel. Trikkesykkel har eksistert i ti år i Norge, men det er lite utbredt, sier Terje Todnem. Han er lærer på Multisport Pluzz-linjen, og var blant de første som tok i bruk trikkesykkel i Norge. Han så en filmsnutt på Youtube, bestilte seg en hjem og prøvde selv. Det falt i så god smak at Solborg Folkehøgskole endte opp med å bestille et hel klassesett.
– Som å kjøre slalom
— Det er allsidig trening der du bruker store muskelgrupper. I tillegg er det lite belastning. En trikkesykkel derfor ypperlig for opptrening etter en skade, sier Todnem. En trikkesykkel kan komme opp i rundt 35 km/t. For å komme opp i fart må man vippe kroppen frem og tilbake på sykkelen. Det er sentrifugalkraften som skaper fremdriften. Man på opparbeide seg en god svingeteknikk der kraften ligger i ytterhjulet. Det er litt som å kjøre slalom, sier Todnem.
Miljøvennlig
Elevene ved Multisport Pluzz-linjen er begeistret for trikkesykling.
— Det er en morsom og miljøvennlig aktivitet. Man bruker hele kroppen, vi kommer nok til å kjenne det i beina i morgen , sier Solborg-elev Brynjar Strand. Mandag 1.oktober da de nye bompengeavgiftene ble innført på Nord-Jæren var første gang han prøvde trikkesykkel.
— Jeg hadde aldri hørt om det før, men jeg synes det var kjempespennende. Veldig annerledes, og så kommer man jo ganske raskt dit man vil så lenge det går bortover og litt nedover, men i oppoverbakker må man trille sykkelen, sier han.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!